piątek, 24 sierpnia 2012

Nowa Fantastyka 8/2012


TESTUJEMY POTTERMORE - HARRY POTTER PODBIJA ŚWIAT
Konwent 2.0: Polcon nadchodzi, Podrzucki naukowo o mutantach, Opowiadanie Neala Stephensona, Burzliwe dzieje ,,Pamięci Absolutnej'', Lincoln vs. Wampiry: Fenomen mashupów, Głowa Busha na patyku - cenzura w Hollywood.

Co miesiąc prezentuję Wam magazyn Nowej Fantastyki, więc teraz też nie będzie inaczej. W ostatnim numerze artykuły niezbyt przypadły mi do gustu, ale tym razem jest zupełnie inaczej! Nawet sama okładka zachęca do przeczytania czasopisma, na której widnieje sam jak Harry Potter. Przejdźmy jednak do rzeczy.. We wstępie tradycyjnie krótki tekst Jakuba Winiarskiego, tym razem zatytułowany ,,Marketin 6.0?'' Jak myślicie, o czym może być?

FELIETONY
Po przedstawieniu zapowiedzi książkowych (,,Saga o Rubieżach''), filmowych (,,Merida Waleczna'') i tych komiksowych (,,House of M'') natykamy się na felieton Jakuba Ćwieka ,,(Nie)Kibic siedzi z dala...'', w którym wspomina coś o sporcie, dlatego jeśli tego typu tematy Was interesują - zachęcam! Kolejny z cyklu Rady dla piszących Michaela J.Sullivana, tym razem o zaufaniu czytelnikowi - lekcja dla zaawansowanych. Dalej można przeczytać tekst Rafała Kosika, w którym pokazuje nam, że ''Ingerencja z góry'' wcale nie była potrzebna, aby przetransportować posągi ważące kilkadziesiąt ton kilka tysięcy lat wcześniej. Natomiast Jerzy Rzymowski przedstawia nam kolejny już serial tym razem ,,American Gothic'', a Łukasz Orbitowski film pt. ,,Incident at Loch Ness''. Według mnie felietony napisane są na wysokim poziomie, czyta się je z wielką przyjemnością, a przede wszystkim - ciekawością.

TEMATY Z OKŁADKI
Zaczynamy od ,,Chaosu absolutnego'', w którym Marcin Zwierzchowski przedstawia nam jak naprawdę trwały prace nad ,,Pamięcią absolutną'' i czytając ten artykuł możecie być nieźle zaskoczeni, bo to co działo się przed powstaniem filmu jest doprawdy dziwne i śmieszne. W artykule Marka Grzywacza można przeczytać, że.. ,,Cenzura to bzdura'' i dowiedzieć się kilku bardzo ciekawych informacji. Na kolejnych stronach zapoznacie się z ,,Mutantastycznymi'' Wawrzyńca Podrzuckiego - czyli ogółem rzecz biorąc o tym jak to jest z tworzeniem mutantów, czy w ogóle jest to możliwe i też o tym, w których filmach motyw ten został wykorzystany całkiem dobrze.  Teraz główny temat, a mianowicie ,,Więcej Pottera w Pottermore'' - czy słyszeliście wcześniej o stronie poświęconej sławnej serii J.K. Rowling? Jeśli nie, to pora to nadrobić, ponieważ pottermore.com to istna gratka dla fanów Harrego! Sięgając po sierpniowy numer dowiecie się też czym są mashupy i przeczytacie o coraz bardziej popularnych konwentach!

OPOWIADANIA
W ósmym numerze zostało zaprezentowane nam sześć opowiadań - trzy z prozy polskiej i trzy z zagranicznej. Najbardziej spodobał mi się utwór Małgorzaty Wieczorem ,,Lisiczka'' i Tomasza Zawady ,,Mistrz''.  W tym pierwszym oczarowała mnie historia małomównego, samotnego chłopca, który umiał już od samego początku zaprzyjaźnić się z każdym zwierzęciem i wierzył w smoki. Natomiast w ,,Mistrzu'' spodobał mi się kontrast dwóch samurajów - jeden coś potrafił, a drugi nie, a to znowu przeradzało się to w zazdrość. 

RECENZJE
Recenzenci NF tym razem szczególnie polecili następujące książki: ,,Miasteczko Niceville'' C. Stroud, ,,Czaropis. Tom 2'' B. Charlton, ,,Władcę wilków'' J.Cervenaka, ,,Do światła'' A. Diakowa, ,,Nową Ziemię'' J.Baggot i ,,Gamedec. Czas silnych istos. Księga 1'' M.PrzybyłkaZ filmów warto zwrócić uwagę na ,,Niesamowitego Spider-Mana'', a ,,Prometeusza'' należy unikać. 

Podsumowując, sierpniowy numer Nowej Fantastyki zaciekawił mnie i uważam, że trzyma poziom starszych numerów i jest na pewno ciekawszy niż ten wydany miesiąc wcześniej. Ponadto ciekawym dodatkiem jest fragment książki ,,Zoo City'', dzięki któremu może będziecie chcieli ją przeczytać całą? Gorąco zachęcam do sięgnięcia po NF!
Moja ocena: 5
Za magazyn dziękuję serdecznie Panu M. Zwierzchowskiemu z wyd. Prószyński i S-ka!

10 komentarzy:

  1. Moje 'spotkania' z NF należą do sporadycznych, ale udanych. Nie wiem czy sięgnę po ten numer, ale HP na okładce wygląda zachęcająco ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadza się, że "Prometeusza" należy unikać, bardzo naciągany film.

    Chętnie poczytałabym o Pottermore, nie wiedziałam,że jest taka strona! Zaraz się za nią biorę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. będę musiała przejść się do miasta i poszukać numeru :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Artykuł o Harrym Potterze z pewnością mnie zaciekawi :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten numer chętnie bym przeczytała ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam i w sumie średnio bym oceniła ten numer :P Ale dobrze, że wspomnieli o Pottermore ^^

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę w końcu sięgnąć po ten magazyn.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy nie czytałam, może dlatego, że nie jestem fanką fantastyki? Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałem kiedyś NF, ostatnio też miałem jeden. Tam był fragment opowiadania o Enderze. Świetne, zresztą sam magazyn jest cool :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciagle mam w planach zapoznanie się z tym magazynem, ale gdy tylko chcę go zakupić nagle go nigdzie nie ma. Muszę uważniej poszukać :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli chcesz pozostawić po sobie jakiś ślad - proszę przeczytaj post wyżej, żebyś wiedział/a przynajmniej, co komentujesz. =)