niedziela, 30 października 2011

Jutro - John Marsden

„Niesamowite uczucie. Świadomość, że za chwilę na zawsze odmienisz czyjeś życie.”

Kto z nas nie słyszał o serii ,,Jutro''? Cykl znany praktycznie każdemu miłośnikowi książek, który po przeczytaniu pierwszej części już nie jest tym samym człowiekiem, którym był przed sięgnięciem po tę lekturę. Zmienia się nasze nastawienie do świata, ludzi i zauważamy to co wcześniej nie miało dla nas żadnego znaczenia. ,,Jutro'' uczy nas być ludźmi szanującymi siebie nawzajem i wiele innych ważnych rzeczy. O tej pozycji nie da się ot tak zapomnieć, ale o tym za chwilę.

John Marsden zaczął pisać, ponieważ uczniowie w prestiżowej szkole, w której pracował, nie chcieli czytać. Jego debiut So much to tell you powstał w zaledwie trzy tygodnie, ale natychmiast trafił na listy bestsellerów. Po pierwszym sukcesie Marsden przez kilka lat łączył karierę pisarską z pracą pedagoga.

O czym jest ,,Jutro''? Historię pisze Ellie, jedna z sześciu znajomych, którzy wyruszyli na wycieczkę, po to aby odpocząć. Bawią się tam dobrze, szukają kryjówki Pustelnika i dostrzegają w sobie wiele pozytywnych cech, o których wcześniej nie mieli pojęcia. Wszystko się zmienia, kiedy wracają do swoich domów i nie zastają w nich nikogo, na dodatek wiele zwierząt nie żyje, telefony nie działają a w mieście i poza nim nie widać żadnego człowieka. Są sami, nie wiedzą co się stało, ale przeczuwają że to coś złego. Przypominają sobie jak pierwszego dnia, gdy wspinali się, aby dojść do Piekła, żartowali o tym że rozpoczęła się trzecia wojna światowa. Wtedy wydawało się im to śmieszne, a teraz zdają sobie sprawę, że to może być prawdą. Muszę być dzielni. Podejmują się wielu niebezpiecznych zadań, aby dowiedzieć co się stało, kto bierze w tym udział, a przede wszystkim gdzie są ich rodziny i czy nic im się nie stało. Mimo tego co dzieje się wokół nich, bohaterowie czują coś do siebie i widzą, że każdy z nich się zmienił i są już innymi ludźmi niż kilka dni wcześniej. Jak zakończy się ta historia? Czy wszyscy przeżyją? A może dowiedzą się czegoś ważnego, dzięki czemu będą wiedzieli co dalej robić? Jeśli chcesz znać odpowiedź na to pytanie, zapraszam do lektury.

,,Jutro'' jest niesamowitą książką, dzięki której wysunęłam wiele wniosków, nauczyłam się wiele nowych rzeczy dzięki bohaterom. Chcąc być szczera, muszę wspomnieć o tym, że początek książki był trochę nudny. Akcja nabrała tępa dopiero wtedy, gdy wracali z wycieczki do domów, bo wyczuwało się napięcie bohaterów i sami mogliśmy domyślać się o co chodzi. Czytając uczymy się zwracać uwagę nawet na te najmniejsze i najmniej znaczące elementy. Książkę czyta się szybko, dzięki prostemu językowi. Następnym plusem jest to, że postacie są nastolatkami, więc np. mi było łatwo wczuć się w ich role. Tak jak wspomniałam wcześniej historię spisuje Ellie, więc wszystko widzimy z jej punktu widzenia, dzięki czemu możemy lepiej poznać każdą osobę, a najbardziej ją samą.

,,Jutro'' polecić mogę wszystkim bez wyjątków. Miłośnikom fantastyki, romansów, kryminałów itd. Każdemu powinna spodobać się ta lektura. :) 
Moja ocena 5,5/6 , 9/10 
Książkę otrzymałam od Znaku Literanova, dziękuję!

29 komentarzy:

  1. Motywy postapokaliptyczne zyskują nową popularność. Niewykluczone, że za jakiś czas przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. jestem w trakcie czytania tej książki w formie ebooka i zapowiada się ciekawie :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie wygląda ta książka i już zaczynam przymierzać się do niej, bo chyba grzechem byłoby nie przeczytanie tej powieści:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny cykl!! Jeden z lepszych jakie ostatnio czytałam:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Kolejna zachwycona osoba, coś musi być w tej książce ;) Chciałabym ją wreszcie przeczytać...

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo miło wspominam tę książkę i zdecydowanie muszę sięgnąc po kolejne tomy.(Strasznie ich Tobie zazdroszczę...)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tyle dobrego słyszę o tej serii a jak na złość nigdzie na nią nie mogę trafić. No cóż... oby mi się kiedyś udało ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dużo słyszałam o tej serii, a jednak jeszcze jej nie przeczytałam, żałuję :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak na razie mam u siebie trzy części wydane w Polsce i mam nadzieję na czwartą. Bardzo mi się podobały i nie wyobrażam sobie tego, że mogłabym oddać je komuś :}
    Pozdrawiam serdecznie, Klaudia Bacia.

    OdpowiedzUsuń
  10. Edyta: Polecam gorąco, naprawdę warto. :)

    dm1994: Zapowiada się i jest taka. :)

    Sarenkasarna: Zgadzam się! Całe szczęście, że ja mam możliwość czytania tej serii, hihi :D

    kasandra_85 : Ja już niedługo zabiorę się za 2 część. :D

    giffin : A ja z chęcią zobaczę Twoją opinię. :)

    Mery: Oj, oj. :) Może jakoś je ,,zdobędziesz''. :P

    Gabrielle_: Trzymam kciuki.

    Matt: Jeszcze bardziej teraz jestem ciekawa :D Do mnie 4 już leci do domu xD Po 2 za kilka dni sięgnę. :) Trudno nie zauważyć tego ,,drugiego dna'', wartościowa książką, którą każdy powinien przeczytać. :)

    ~Demismo: :) To szukaj jej! ;d

    Klaudia Karolina Klara: Do mnie już 4 leci, wiec luz ^^

    OdpowiedzUsuń
  11. No właśnie ja widziałam recenzje 2 części głównie i nie chciało mi się szukać opinii nt części pierwszej więc nie byłam pewna czy się skusić ;) Dobrze że śledzę Twój blogasek bo trochę bardziej się przekonałam :D:D

    OdpowiedzUsuń
  12. Oh..słyszałam i to bardzo wiele dobrego na temat całej serii! Z pewnością przeczytam prędzej czy później ^^

    OdpowiedzUsuń
  13. Jarka: O widzisz :D Polecam, serio nie pożałujesz ;p

    Ola123: Cieszę się :]

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo, bardzo zależy mi na tej książce - Twoja recenzja tylko utwierdziła mnie w tym przekonaniu:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  15. Popieram, świetna książka, choć może nie jakieś arcydzieło ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka na mnie czeka, zabieram się za nią naprawdę długo, ale w końcu się uda! :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Muszę ją kupić w końcu, mam na nią ogromną ochotę już od dawna :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja liczę, że w końcu uda mi się zdobyć tę książkę i przeczytać :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Kolejny pozytyw :) Szczęście, że książka już czeka na półce :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Muszę przeczytać całą serię - wygląda podobnie do uwielbianego przeze mnie GONE!

    OdpowiedzUsuń
  21. Oj musze to przeczytać, zdecydowanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Każdą z kilkudziesięciu recenzji "Jutra" komentuję postanowieniem, że przeczytam. Tym razem na pewno! :)

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. O książce oczywiście słyszałam, choć nie czytałam. Początkowo nie byłam nią zainteresowana, ale teraz czytając różne pochlebne recenzje to stwierdzam, że muszę to przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo mi się podobała ;) I z pewnością przeczytam kontynuację ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam Cykl jutro i już nie mogę się doczekac 4 częsci!

    OdpowiedzUsuń
  26. Czytałam i również ksiazka mi się spodobała :D Niedługo zabieram się za część trzecią :D

    OdpowiedzUsuń
  27. Mam tę książkę na półce, w końcu ją przeczytam :) Mam nadzieję, że się nie zawiodę, bo naczytałam się samych pozytywnych opinii.

    OdpowiedzUsuń
  28. Jeszcze nie czytałam (jaki wstyd), ale mam zamiar to zmienić! :)

    OdpowiedzUsuń
  29. zawsze chciałam przeczytac tą książkę ale nie ma jej w moim mieście. PS zapraszam na mojego bloga :D http://klamczuchyoceniaja.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Jeśli chcesz pozostawić po sobie jakiś ślad - proszę przeczytaj post wyżej, żebyś wiedział/a przynajmniej, co komentujesz. =)