czwartek, 1 listopada 2012

Nowa Fantastyka 10/2012


ŚWIĘTUJEMY JUBILEUSZ!
Felix, Net i Nika na srebrnym ekranie; Opowiadania: Jeffrey Ford, Lucius Shepard, Zbigniew Wojnarowski; Rocznicowo: Kołodziejczak o komiksie, Cetnarowski o prozie polskiej, Podrzucki o nauce, Parowski wspomina.
Jestem świadoma tego, że jest już początek listopada, a ja dopiero teraz piszę omówienie numeru 10 (miałam wczoraj, ale nie wyszło..). Wcześniej chyba brak weny i czasu spowodowało, że nie chciało mi się zrobić tego wcześniej. Dlatego teraz kilka słów o nowym numerze, który jest szczególny - bo redakcja NF świętuje jubileusz - 30 lat! Co tym razem nam zaserwowali? O tym w dalszej części recenzji. 

Dzisiaj będzie bardziej refleksyjnie, bo w końcu jesień to pora roku, która kojarzy się nam z pewnym spokojem, wyciszeniem się i snuciem refleksji. I tak właśnie zaczyna Jakub Winiarski swoimi rozważaniami na temat wszechświatów. Tekst sprawia, że czytelnik zaczyna myśleć nad odpowiedziami na pytania, które postawił autor. Według mnie jest on trochę o niczym, ale całkiem przyjemnie się go czyta - poza tym jest (jak zawsze) dość krótki.

FELIETONY
Zacznę od tego, że w numerze tym nie ma niestety felietonu Jakuba Ćwieka, ale jest za to komiks (fragment?), do którego scenariusz napisał właśnie on. Rysunki wykonał Dawid Pochopień, a kolory Grzegorz Nita. ,,Rzeczywistość to za mało'' to felieton Rafała Kosika, w którym pisze dlaczego warto czytać fantastykę i dlaczego właściwie ją lubimy.  W publikacji Petera Wattsa ,,Niegodne zakończenia'' można przeczytać o tym, dlaczego zakończenia seriali są zrobione źle, a przez to całość traci na wartości. Ostatni jest felieton Łukasza Orbitowskiego ,,Rzeczona rzecz'' o horrorze ,,Rzecz'' w reżyserii Johna Carpentera.

TEMATY Z OKŁADKI
,,Socjologicznie, religijnie, historycznie?'' Michała Cetnarowskiego czytałam z dużym zainteresowaniem, a myślałam na początku, że będzie mi się dłużył i nudził. Było zupełnie inaczej, ponieważ po zapoznaniu się z tym artykułem, wiem że mam naprawdę wiele książek, które powinnam przeczytać i co najważniejsze - dowiedziałam się kilku rzeczy o tym jak to było z fantastyką w Polsce.  Następny jest ,,Skok na głęboką wodę'' Joanny Kułakowskiej, w którym przedstawia nam  jak doszło do realizacji filmu Felix, Net i Nika na podstawie książek Rafała Kosika. Sama nie znam tej popularnej i uznanej przez czytelników serii, dlatego film nie robi na mnie jakiegoś większego wrażenia i obojętne jest mi to czy go obejrzę czy też nie. Niemniej jednak artykuł wywarł na mnie pozytywne wrażenie, a szczególnie spodobała mi się cytowana wypowiedź autora FNiN, w której stara się sam ocenić efekt końcowy filmu. ,,Nauka kontra fantastyka - stan gry'' Wawrzyńca Podrzuckiego o tym, że mimo przypuszczeń, człowiek nie może stworzyć wielu rzeczy/ nie może poddać się hibernacji itp. Z racji tej, że biologię lubię, a genetyka jest moim ulubionym działem, z wielka przyjemnością przeczytałam ten tekst i bardzo mi się podobał. Jest ciekawy, autor podaje nam przykłady, aby coś lepiej zrozumieć, aby porównać, a dzięki takiemu zabiegowi artykuł staje się bardziej wartościowy i na pewno dzięki temu lepiej się go czyta. ,,Moje 30 lat z komiksem i ,,Fantastyką'''' Tomasza Kołodziejczyka to luźny tekst o historii fantastyki i komiksu. Jeśli jesteście ciekawi jak to wszystko wyglądało od początku - artykuł jest w sam raz dla Was. :)

OPOWIADANIA
Pierwsze opowiadanie należy do Grzegorza Janusza ,,XV miniatur na XXX-lecie'' i według mnie jest dziwne i zarazem całkiem ciekawe. Tekst nie nudzi, jest podzielony na miniatury i ogólnie go polecam. Następne - ,,Jad'' Marty Malinowskiej strasznie mnie wciągnęło i żałuję jedynie tego, że było tak krótkie. Z pewnością sięgnę po jej inne teksty i mam nadzieję, że będzie publikować częściej niż raz na trzy lata. ,,Nocna parada duchów'' Xia Jia zostało moim ulubionym opowiadaniem październikowego numeru. Jest z pewnością oryginalne, mówi o ważnych rzeczach i pozostaje na długo w pamięci. Ostatnim (według mnie) tekstem na który warto zwrócić uwagę jest ten pt. ,,Słowo Boże'' napisanego przez Nir'a Yvaniv'a. Opowiadanie jest odpowiedzią na pytanie: ,,Co by było gdyby słowa wypowiadane przez człowieka się spełniały''. Ciekawy punkt widzenia i forma tekstu.

RECENZJE
Jak w każdym numerze, tak i tym razem można przeczytać wiele recenzji - przede wszystkim książek, ale i nie tylko bo też komiksów i anime (!).  Z książek zostały zrecenzowane np. ,,Rakietowe szlaki. Tom 7'', ,,Podróż na planetę wu-wei'' G. B. Castillo, ,,Ogień'' Łukasza Orbitowskiego, ,,Conan i skrwawiona korona'' Roberta E. Howarda czy też ,,Nowe imperium. Szmaragdowy Sztorm'' Michaela J. Sullivana.

Ogólnie rzecz biorąc, październikowy numer (jubileuszowy) całkiem mnie zaskoczył, bo myślałam że nie odnajdę się w tych tematach, a okazało się, że jest całkiem inaczej. Tymczasem ja już mam nowy numer - listopadowy i oczekujcie w najbliższym czasie recenzji. :)
Ocena 5
Za magazyn dziękuję serdecznie Panu M. Zwierzchowskiemu z wyd. Prószyński i S-ka!

10 komentarzy:

  1. Już Ci mówiłam, że zastanawiam się nad rozpoczęciem czytania tego magazynu... i ty mnie w tym uświadomiłaś , ale co tam :D Opowiadania i felietony zdają się być ciekawe, jednak co do recenzji ksiązek... to wcale ich nie kojarzę i może wtedy to by się zmieniło :D i recki anime ?! Jakiego, jakiego, jakiego ?! Przecież wiesz, że ja kooocham anime, więc zdradź ten sekret ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No rozpocznij czytanie magazynu :D A anime już wiesz jakie ;)

      Usuń
  2. Jakoś nie sięgam p oten magazyn, sama nie wiem czemu, chyba nie czuję takiej potrzeby.

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja nadal nie poznałam tego magazynu. Muszę to nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie czytałam tego magazynu,ale tak go chwalą,że chyba po niego sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kupiłam kilka numerów i tak jakoś średnio się odnalazłam w tych tematach, ale kto wie może skuszę się na najnowszy numer :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też często nie odnajduję się w tematach, które są ale co jakiś czas trafiają się istne perełki :)

      Usuń
  6. nie czytałam nigdy, ale może skuszę się na następny numer i spróbuję.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli chcesz pozostawić po sobie jakiś ślad - proszę przeczytaj post wyżej, żebyś wiedział/a przynajmniej, co komentujesz. =)